Wouter Vande Ginste behaalt aan het Conservatorium van Gent zijn meestergraad piano met grootste onderscheiding in de klas van Johan Duijck. Hij vervolmaakt zich bij Boyan Vodenitcharov. Hij volgt jazzpiano bij Marc Matthijs en Eric Vermeulen, en speelt bij het “Concord Jazzensemble”.
Tegelijkertijd begint hij zijn opleiding zang bij Zeger Vandersteene en vervolgt bij Catherine Vandevelde. Hij neemt masterclasses en lessen bij Loh-Siew Tuan, Graham Johnson, Sarah Walker, Catherine Dubosc (Parijs), Krisztina Laki (Wenen), Martin Kränzle en tegenwoordig Axel Everaert en Catrin Wyn-Davies.
Hij vertolkte Sarastro in het kader van Operaplus Kortenberg, Harapha (Samson van Händel) en Jupiter (Platée van Rameau) met Muziektheater Transparant (De Singel te Antwerpen, Utrecht – YO!Festival, Drachten – FryskFestival), Blauwbaard in Bartóks opera (Theater Malpertuis Tielt) en nam deel aan een lyrische productie in de Vlaamse opera Gent tijdens de Gentse feesten.
In 2015 zingt hij de titelrol in “Monsieur Choufleuri restera chez lui…” en Sarmiento in “Les bavards” van J. Offenbach met het Brussels Operettetheater. Daarna volgt voor het BOT o.a. nog “Hervé, vader van de Operette”. In 2018 zingt en speelt hij de rol van Dr. Coppelius in “Donna Diva en de Opera-tionele Tijdmachine”, een productie voor Opera Vlaanderen. Voor het Festival van Wallonië maakte hij in 2023 samen met Joëlle Charlier en Helene Bracke de muziektheaterproductie “Madame Vitesse”. Er is hiervan een Nederlandstalige versie op komst.
Hij zingt als solist ook oratorium, waaronder “Requiem” van Fauré, Brahms, M. Haydn (o.l.v. Bart Snauwaert, Sabine Haenebalcke en Jean-Francois Droulez), “Membra Jesu Nostri” van Buxtehude, “Lamentationes” van J.M. Goblet… Als koorzanger werkt hij o.a. met Ex Tempore, Korneel Bernolet, en het recent opgerichte kamerkoor “The Ghent Singers”.
Hij is gepassioneerd door hedendaagse muziek en muziektheater. Als pianist tourt hij in Zwitserland en België met het experimenteel kindertheaterproject “Action Zjoezjoe”. Hij speelt en zingt in “Biederman en de brandstichters”, een theaterstuk van Max Frisch in de Brusselse KVS.
Hij geeft recitals met o.a. de Sequenza IV van Luciano Berio en de integrale “Sonatas and Interludes” for prepared piano van John Cage. Hij zong bij “Brussels Vocal Project”, een zeskoppig a capella ensemble dat jazz en hedendaagse muziek brengt, en bij “Aquarius” (“Etat de siège” van Garrett List, W. Rihm, A. Knaifel, Chaplin-Eisler project, Arvo Pärt). In 2015 speelt hij piano in “Le Sans Papiers”, een hedendaagse kameropera van Willy Soenen.
Als orkestpianist speelt hij o.l.v. Dirk Brossé met de Filharmonie van Antwerpen, Prima La Musica en de Beethovenacademie. Verder met het Emanon-ensemble, later Vlaams Sinfonietta genoemd.
Tegenwoordig werkt hij regelmatig samen met zangers. Sinds 2014 is hij de vaste pianist en musical director van “CloseOpera”: een operagezelschap en –productiehuis, dat diverse programma’s in culturele centra brengt, waaronder de integrale “la Bohème” van Puccini (2016). Hij is gastbegeleider aan de Fontys Hogeschool te Tilburg en pianobegeleider van de zangklas aan de Academie van Tielt, waar hij ook leraar piano, begeleidingspraktijk en ensemble is.
Hij is ook actief als componist. Hij schreef o.a. “Drie liederen op tekst van Judith Herzberg” voor sopraan en piano (creatie Catherine Vandevelde 2004), “C-A-F-E” voor piano solo (creatie Els Cooman 2006 De Rode Pomp Gent), “Eet meer Freud” voor klarinet en piano.
CD: eerste sonate voor piano van Michael Tippett, “S(w)ingin’ with the big bands” , “Belgian piano music” (Rode Pomp-label).